Handboek Kabinetszaken op maat

 

Een handboek voor kabinetszaken is veel meer dan zomaar een document. Het vormt de ruggengraat van een effectief functionerend kabinetsteam en/of bestuurssecretariaat en is essentieel voor een stabiele en transparante besluitvorming. Dit handboek biedt niet alleen richtlijnen voor de dagelijkse gang van zaken binnen het kabinet, maar het zorgt er ook voor dat belangrijke processen helder en gestructureerd verlopen.

Waarom is het belangrijk?

1. Consistentie en continuïteit:

Kabinetswisselingen of veranderingen binnen een gemeente kunnen zorgen voor onzekerheid. Een handboek zorgt ervoor dat procedures altijd gevolgd worden, ongeacht wie er aan de aanwezig is. Het biedt houvast en duidelijkheid, waardoor essentiële processen niet stil komen te liggen.

2. Transparantie en vertrouwen:

Het handboek biedt inzicht in hoe belangrijke beslissingen worden genomen, wat cruciaal is om het vertrouwen van het college en collega's te behouden. Openheid over hoe beleid wordt vormgegeven en uitgevoerd, versterkt de democratische processen.

3. Verantwoordelijkheid en samenwerking:

Een goed gestructureerd handboek schept duidelijke verwachtingen over de verantwoordelijkheden van elke betrokken partij. Het bevordert een goede samenwerking tussen collega's, afdelingen en andere organen, en voorkomt misverstanden of fouten.

4. Efficiëntie:

Door vast te leggen hoe zaken binnen het kabinet worden geregeld, helpt het handboek tijd en middelen te besparen. Mensen weten precies welke stappen ze moeten volgen en wie waar verantwoordelijk voor is.

 

In een tijd van snelle veranderingen en toenemende complexiteit binnen afdelingen en gemeenten, is een helder, betrouwbaar handboek voor kabinetszaken onmisbaar. Het draagt bij aan een efficiënte, transparante werkwijze die gericht is op het welzijn van de samenleving, en helpt daarbij de waarden van het bestuur en het team in stand te houden.

 

Handboek Kabinetszaken op maat nodig?

HEB kan jullie hierin ondersteunen of dit proces uit handen nemen wanneer jullie er niet aan toe komen.

 

Handboek Kabinetszaken op maat nodig?

HEB maakt het wanneer jullie er niet aan toe komen.

Hoe loopt dit proces:

  • Inventarisatie van taken en beschreven processen, interview op locatie
  • Vormgeven van een op maat gemaakt handboek (ook digitaal)

 

Inhoudt handboek Kabinetszaken:

  • Functieomschrijving van Kabinetszaken in jouw gemeente
  • De verschillende kabinetsonderdelen
  • Bijbehorende procesbeschrijvingen
  • Draaiboeken behorende bij de kabinetsonderdelen, of voorbeelden hiervan
  • Jaarkalender op maat waar alle kabinetsmomenten in staan
  • Tips voor zichtbaarheid Kabinetszaken intern en extern, presentatie intranet, gemeentewebsite etc.

 

Prijs € 1595,00 excl. btw